Setiap yg berlaku,tak kira baik atau buruk,pasti ada hikmah yg tersembunyi yg kita tak tahu.

Friday, 27 September 2013

| Don't judge me ! |

Penulis : Cahaya Kesabaran Masa : 18:18 Comments : 0 Labels :

Judging ? People always like to judging before they know . Oh why ? *sigh ~

Maybe from the way we talk , the way we walk , the way we eat and all "the way" we do -_- Oh but do you know behind my name ? Did you know behind my smile there is a story that you never know . Oh friend , well judging people doesn't mean you perfect easily .
Let's Allah judge me , not you . You can advice me , but you can't judge me and spread all the bad rumor about me ! Maybe you think bad about me but did you ever ask me ? Did you ever know me ? *Sigh again -_-

This picture has nothing to do with this entry :3

 What will you do if people judge you the way you judge me ? The way you judge mE. As we know , all people like to judge other but why ? Why must judge before you know them ?
It is funny to judge people ? Please mind yourself . You may spread bad rumor which it not true and yet you got sins from what have you done . So better watch out dear :)
I'm just not only reminding people but also reminding myself . As a human , we need to give advice in order to improve ourself too right :)

JazakumuAllah hu Khairan for reading this.
May We All In The Grace of God

| Dont Judge Someone |

Penulis : Cahaya Kesabaran Masa : 18:10 Comments : 0 Labels :

Narrated Jabir bin Abdullah that the Prophet Muhammad (Sallahu alaihi wasallam) said, "Enjoining all that is good is a Sadaqa." (Hadith - Sahih Al-Bukhari 8.50)

Did you think I was supporting this idea? No, I don't and I have certain evidences that would also change your mind. If not, even then I have some evidences that might at least change your hearts may you declare it out loud or not.

Majority of the Muslims have a belief in this idea so that they can justify their sins and keep on sinning. By saying this they expect to have a great distance from people who might stop them from doing so. After all who likes to be reminded of their sins constantly? No one does!

Rasul Allah (sal Allahu alaihi wa sallam) said: “All human beings without exception are sinful, but the best sinners are those who repent the most.” [Tirmidhi]

No one is perfect. Perfect and Kaamil is Allah alone.

There are four types of people:
1. one who sins secretly and hides his sins while hoping for the forgiveness of Allah. He is shameful of his sins and is struggling from them.
2. one who sins openly and declares it to everyone trying to justify themselves rather than being shameful of their acts.
3. one who sins secretly and pretends to be righteous in front of people so that they can please people. (hypocrites)
4. one who sins openly and is also shameful of their sins but can't control their nafs and souls. They are struggling too.

Ibn Qayyim said:

"The one who commits sin in secret is doing something less serious than one who commits sin openly and broadcasts it. The one who keeps quiet about it commits a less serious sin than one who tells people about it. Such a one is far removed from the forgiveness of Allaah, as the Prophet (Peace and blessings be upon him) said: “All of my ummah may be forgiven except those who commit sin openly…”

[Ighaathat al-Lahfaan, 2/147]

Which one these people are we?

Ok, we all sin, yes we do, no one is proud of that. But is the idea of "DON'T JUDGE SOMEONE JUST BECAUSE THEY SIN DIFFERENTLY THAN YOU" Justified??
Actually, NO.
If we all are sinners and no one is worthy of taking up that position of judging others (stopping bad deeds), then who will actually let us know that we are doing wrong? We can't keep on justifying our sins so much so that we risk Hell in our Destiny.

Allah subhanAllah wa Ta'al says in Surah Al Maida Verse 104:
"Let there arise out of you a group of people inviting to all that is good (Islam), enjoining Al-Ma'ruf (i.e. Islamic Monotheism and all that Islâm orders one to do) and forbidding Al-Munkar (polytheism and disbelief and all that Islâm has forbidden). And it is they who are the successful"

It is the duty of every single Muslim to Order others to do what Islam asks us to do and forbid what Islam prohibits us to do.

Majority of the people say,
"You don't do hijab, so don't tell me not to listen to music! See your inner evil deeds before you judge others"
"You smoke weed or cigarette, so don't tell me not to drink alcohol"
"Just because you enjoyed your whole life sinning doesn't mean you'll stop me from doing what I want"

Aren't these just the words of shaitaan or to be less harsh, the tricks of shaitaan to make us believe that we can sin too if others are?

I was never a righteous person, neither am I now, But whenever I stopped others from doing mistakes just like I did before or didn't do before, they actually made me feel guilty of the past sins I never did or for the sins I've already repented for!! Can't a muslim advise another muslim of doing what is good and forbiding what is evil?

Allah subhanAllah wa Ta'ala says in Surah Al-Tauba Verse:71
"The Believers, men and women, are protectors one of another: they enjoin what is just, and forbid what is evil: they observe regular prayers, practise regular charity, and obey Allah and His Messenger. On them will Allah pour His mercy: for Allah is Exalted in power, Wise. "
If muslims are having problems in stopping other muslims from sinning, then that is the biggest problem ever! No wonder muslims are in the worst of conditions right now.

And apart from these are those who support others in sinning and consider it ok to do so and they are considered to be the good guys who never judge others on their wrong deeds. What is the say on them?

Allah subhanAllah wa Ta'ala says in Surah Al- Maida:79
"They used not to forbid one another from the Munkar (wrong, evildoing, sins, polytheism, disbelief, etc.) which they committed. Evil indeed was what they used to do."

These aren't my words, but the truth definitely comes from the Qur'an itself, The Kalaam Of ALLAH.

My only sincere advise is that, stop justifying your sins.
If you know you sin, either you accept it and hide it from others so that others don't inspire from your sins and follow your footsteps meanwhile repenting at the same time. Or just Let the ones who enjoin good and forbid evil do what they do best rather than claiming them the bad guys and the "judgmental" ones here.

On the authority of Abu Sa`id (radhiallahu `anhu) that the Prophet sallallahu `alayhi wa sallam said, "Whoever sees something evil should change it with his hand. If he cannot, then with his tongue; and if he cannot do even that, then in his heart. That is the weakest degree of faith." (Sahih Muslim)

However, those who enjoin good and forbid evil need to be super kind and polite to others while doing so rather than sounding totally arrogant and belittling others. The best way for us to do that is by not sinning and leaving a good example on others. This way we won't be called hypocrites which is a completely different topic.

I hope my point is clear. No one is perfect. All we can do is repent and seek forgiveness from Allah (The Always all Merciful and the Most forgiving) and try our best to leave evil rather justifying our acts. inshaAllah!

May Allah make us real muslims rather than the Modernists. May He make us understand Islam the way it should be understood rather than choosing to do what we will and leaving what doesn't please us. Ameen

Watch this video to find out where did this idea originated from.

JazakumuAllah hu khairan for reading this. 


Penulis : Cahaya Kesabaran Masa : 17:51 Comments : 0 Labels :

Fitnah itu menghitamkan hati. Fitnah itu lebih kejam dari membunuh. Ya, kamu tahu makanya jangan amalkan. Kata-kata itu lebih tajam dari mata pedang. Terlajak perahu boleh diundur, tapi bila terlajak kata?

  • Apa yang kita pelu buat semasa menghadapi FITNAH 

    Firstly, sabarlah. Sabar itu sebuah kekuatan. Sabar bukan hanya berdiam diri, tapi membangun kekuatan diri. Jangan terburu-buru, jangan terlalu emosi tapi ignore kan saja dia yang memfitnah.

    Secondly, don't be shy untuk minta nasihat dari orang yang baik amalnya.
    Minta nasihat untuk korang up kan balik semangat yang tengah down tu untuk terus hadapi dugaan yang Allah beri. Jangan lupa untuk solat sunat hajat pada tengah malam iaitu waktu paling mustajab dan InsyaAllah dimakbulkan.

    Thirdly, think positive! Always think positive setiap masa.
    Jangan biarkan aura negatif menghantui diri korang. Trust me, bila kita think positive hati kita akan tenang, kurang tekanan even time tu aura negatif sedaya upaya untuk masuk dalam diri. So, kita kasi tepis dan ingatlah Allah sedang menduga kita sebab Allah sayangkan kita. Dugaan macam ni menguatkan kita bukan melemahkan jiwa.
  • Dari Segi Agama

    Mangsa perlu bersabar. Please, jangan lakukan fitnah balas kepada pemfitnah korang atau kepada pihak ketiga. Kadang-kadang, kejadian ini adalah cubaan Allah untuk menguji keimanan seseorang. Baginda s.a.w sendiri pernah difitnah. Namun, fitnah atau tohmahan itu akan melahirkan peribadi yang lebih utuh. 

    Ingatlah, ia bukan 100% keburukan. Barangkali juga kesulitan dan ujian Allah ini baik untuk kita sebagaimana firman Allah yang bermaksud:

Aku cuma berharap , biarlah hati nya dapat hidayah dari ALLAH SWT . Kalau kau baca entry aku yang tak seberapa ini . kalau kau nak tulis entry pasal aku . Aku da tak kisah la . sebab aku tahu . kau tak tahu perkara sebenar .

 Dan yang mulut2 anasir tuduh or fitnah tu, sudah2 la ek ? walau saya tak nampak , tapi tuhan sentiasa tengok kamu buat apa . malaikat sentiasa tulis kejahatan kamu dan kebaikan kamu. INGAT ITU .

 Bak kata SAHABAT , rela putus silaturahim dari masih berkawan dengan beliau yang sentiasa menjatuhkan dia .

Semoga sentiasa dalam rahmat Allah:)
..Sekian...Syukran Jazilan for reading..

Wednesday, 25 September 2013

| Hebatnya Cinta Allah |

Penulis : Cahaya Kesabaran Masa : 01:19 Comments : 0 Labels :

Kali ini, kita bercakap tentang cinta. Hanya ada satu cinta yang agung. Dan, saya pasti, semua orang tahu bahawa cinta yang teragung itu adalah cinta untukNya. Subhanallah. Betapa hebatnya cinta ini. Kerana, Allah tidak akan dan tidak pernah mengecewakan kita. Allah tidak akan menyakiti kita. Allah tidak akan membiarkan kita; Selagi kita mencari jalanNya, dan mencari redhaNya. Benar. Cinta itu indah. Terlalu indah, dan hanya Allah yang tahu betapa indahnya cinta itu.

Benar. Saya hanya seorang manusia. ya. MANUSIA. yang punya nafsu, yang sentiasa menjadi sasaran Syaitan dan iblis untuk dihasut. Dan tidak terkecuali, saya tidak lepas dari itu. Tak perlu bercakap panjang soal itu. Pada saya, biarlah. Segala kehidupan yang telah berlalu dan berlaku, itu adalah sesuatu kesan peninggalan. Sesuatu yang akan sentiasa menjadi satu pengajaran.
Betapa jauh berada dariNya satu ketika dahulu. Ya benar... Tak perlu untuk menafikan dosa2. Kerana dosa yang telah dilakukan itu adalah sesuatu yang nyata.

Bertahun tahun lamanya; hidup bertemankan dosa. Membiarkan diri jadi dedahan. Kalah dengan kecantikan. Kalah dengan tipu helah syaitan yang sentiasa mendesak diri untuk menurutkan nafsu. Mahu itu ini. Memperlihatkan itu ini. Ya Allah.. Sungguh, hambaMu lemah. dan tenggelam dengan semua itu...

Sering tenggelam dan mengagungkan nafsu dan cinta yang entah apa apa. Ya! Entah apa2. Kononnya, cinta abadi. Cinta yang hanya bertumpukan pada pandangan dunia. Dan akhirnya, terus membiarkan diri berselimut dengan dosa. Ya Allah.. Tak terhitung dosaku..

Jadi, mengapa perlu diceritakan tentang ini? Untuk membuka aib sendiri? untuk mencari simpati? Untuk dapatkan perhatian? Hanya satu sebab, dan cukuplah hanya Allah yang tahu.
Untuk renungan bersama, yang tiada seorang pun manusia yang sempurna. Tapi percayalah,, saat kamu merasa indahnya cinta itu, itu adalah saat yang paling bahagia. Subhanallah...

Kita sering bercerita; betapa manisnya bercinta. Sweet. Hati wanita sering berkata begitu saat dilamun cinta. Tapi, ini bukan cinta biasa. Cinta ini cinta yang perlu ada. Cinta yang diwajibkan.
Kita dilahirkan, diciptakan, hanya untuk melalui kehidupan ini sebagai hambaNya...

"Alastu birabbikum?" (bukankah Aku ini Tuhanmu?)
" Qalu bala syahidna" (benar, kami bersaksi bahawa Engkau adalah Tuhan kami)

Seperti mana yang dinyatakan dalam surah Al- 'Araaf ayat 172:

"Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Ia bertanya dengan firmanNya): "Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini". "

Ya Allah. Mungkin dahulu aku tidak pernah memahami erti hidup yang sebenar. Dan hakikatnya, terus leka. Namun syukur, Alhamdulillah. Atas segala yang pernah berlaku dalam hidup. Itu adalah sesuatu yang mengajar untuk lebih mencintaiMu. dan ternyata, cinta itu adalah indah.

Kepada sesiapa sahaja yang membaca, cukuplah kita mencintai hanya Allah. Kerana cinta untukNya itu indah. Subhanallah. Terasa keindahanya. Terasa kelainanan.

Inilah kuasa dan kehebatan Allah. Allahu Akbar...

Semoga kita sama2 akan terus mencintaiNya, dan kerana kita harus saling mengingatkan untuk sesuatu kebaikan... Biarpun sukarnya, biarpun ada suara2 tidak senang, tapi hakikatnya, itu adalah tujuan hidup kita.

Masa akan sentiasa ada selagi Dia izinkan masa itu untuk ada. Tapi seandainya masa itu terhenti, nafas tak mampu dihembus lagi. jasad tak mampu dihidupkan lagi....

Selama mana masa ini diberi untuk kita, kita masih berpeluang untuk merasa kehebatan Cinta Allah S.W.T... Cinta yang benar... Cinta yang Abadi

Semoga sentiasa dalam rahmat Allah:)
..Sekian...Syukran Jazilan for reading..

| Satu Permulaan |

Penulis : Cahaya Kesabaran Masa : 01:05 Comments : 0 Labels :

Assalamualaikum w.b.t kepada sesiapa yang singgah dan membaca. Lama rasanya tak update apa2 di sini. Kekangan masa. Banyak perkara perlu di selesaikan. Tapi, hari ni rasa macam ingin berkongsi sesuatu. Secara umum. Dan secara amnya. Baiklah, bagaimana harus memulakan ya?
"Senyum". :)

Bercakap tentang "Suatu Permulaan". Ya. benar. Ini yang sedang ditanamkan dalam diri. dan saya percaya, setiap orang pasti akan memulakan sesuatu. Jika kita tidak mulakan, bagaimana perjalanan itu dapat diteruskan? Biarlah, walau apa sekali pun kita mulakan, sesuatu itu perlu untuk berada di jalan yang di redhaiNya. InsyaAllah.

Tapi disini, perspektif tajuk ini difokuskan tentang diri sendiri. Dan mungkin juga boleh kita kongsi bersama. Saya bukanlah seorang yang banyak ilmunya. malah, saya juga sedang mencuba sedaya upaya untuk mencari dan terus mencari ilmu itu. Semoga ilmu itu akan dimanfaatkan dan diamalkan. InsyaAllah. Tapi, kita fikirkan. Pengalaman juga merupakan satu pengajaran yang amat penting dan bermakna. Jika kita ambil remeh sesuatu itu, maka berlalu dengan sia sia lah pengajaran itu. Dan ternyata, kita dalam kerugian. Tak banyak untuk saya cakapkan, cukuplah setakat apa yang pernah saya lalui. Pernah saya sia sia kan peluang dan pengajaran itu, pernah saya berpatah balik bila kaki ingin melangkah ke depan, pernah saya jatuh dan tewas dengan hasutan syaitan dan dunia. Pernah saya rasai semua itu. Bayangkan, jika saya tidak berada di sini pada hari ini, apakah nasib saya di alam kubur?

Ya Allah, Syukur Alhamdulillah. Kerana hingga saat ini saya masih berada di sini. Syukur, Ya Allah. Kerana suatu kehidupan yang baru muncul dalam diri dan seluruh kehidupan. Bukanlah ingin menjaja apa2, tetapi, sesuatu kebaikan itu perlu kita kongsikan bersama. Sekadar ingin berkongsi keindahan kebahagiaan itu. Betapa indahnya hati dan perasaan kerana cintakanNya.
Betapa sesuatu kehidupan ini tidak pernah saya lalui, dan syukur Ya Allah, kerana peluang untuk bernyawa masih ada hingga kini.

Saya sedar. Bagaimana kehidupan saya berlaku. Segala rentetan perjalanan itu masih segar dalam fikiran. Dan, saya akur. Diri ini bukanlah suci dari dosa. Terlalu banyaknya tompokan dosa itu, hanya Allah saja yang tahu. Dan hati ini terus berharap agar, masih ada keampunan dan peluang, untuk diri terus berjalan keranaNya. Apa yang ingin saya kongsikan disini, jauh di sudut hati saya, saya terlalu ingin untuk melihat kita semua sama sama berjalan menuju ke jalanNya. Jika kita pernah tersalah jalan, jika kini kita berada di jalan yang tidak sepatutnya, masih belum terlambat untuk kita kembali. Kembali ke jalan Allah, sebelum kita kembali kepadaNya. Allah Maha Menerima taubat hambaNya.. percayalah, kebahagiaan yang sebenarnya adalah apabila kita tenang mengingatiNya, dan mencintaiNya..

Tidak ada istilah terlambat selagi kita masih bernyawa. Kerana mati itu hadirnya pada bila-bila. Mungkin hari ini, mungkin esok, mungkin sesaat lagi. Hanya Allah yang tahu, bila kematian itu terjadi. Dan bila nyawa tidak lagi berada dalam diri kita, kita tidak akan mampu untuk bangun dan merayu lagi.. mahu atau tidak, alam yang seterusnya sedang menunggu kita. Bersediakah kita untuk itu? Apakah yang kita bawa untuk itu? Kemanakah arah kita selepas itu? Inginkah kita berada dalam seksaan selamanya? Kerana alam akhirat itu adalah sesuatu yang kekal.

Saya bertanya kepada diri. Kita bertanya kepada diri. Terlalu banyak dosa sebati dengan diri. Apakah dosa itu yang akan kita bawa nanti? Sahabat yang dirahmati Allah, bukanlah bermakna saya tidak melakukan dosa. Saya percaya, ramai yang tahu siapa saya. Bagaimana kehidupan saya. Tapi, jauh disudut saya, saya tidak mahu perkara yang sama berlaku dalam hidup orang lain. Kematian akan datang menjemput kita bila masanya tiba. dan kita tidak akan tahu bila masanya. Yang kita tahu, ianya PASTI. dan kehidupan di sana nanti adalah KEKAL.

Jika hati kita terdetik sesuatu, jika Allah detikkan dan letakkan sesuatu di hati kita, genggamlah erat2 sesuatu itu. Jangan lepaskan. Mungkin, jika kita lepaskan, ianya tidak akan datang lagi. Mungkin kematian akan menjemput kita dahulu. Hanya Allah yang tahu. Ya, benar. Untuk menggenggam sesuatu itu adalah sukar. Kerana syaitan sentiasa berusaha untuk menjauhkan kita dari Allah, dan syaitan akan terus berusaha untuk membuatkan kita leka dengan dunia.
"Mujahadah itu sukar. Kerana syurga itu indah". Biarlah kita dipandang pelik, biarlah kita diperkatakan, biarlah dunia bising, tetapi kita perlu kuat kerana kehidupan yang kekal nanti, adalah bahagia untuk kita.

Sahabat yang dikasihi Allah,
Suatu perjalanan tidak akan bermula jika kita tidak memulakan langkah. Mulakan langkah dengan sujud padaNya. Tadahkan tangan untuk berdoa kepadaNya.. Agar kita diberi kekuatan untuk melangkah keranaNya. Agar kita diberi kekuatan untuk tidak kalah dengan dunia, agar hati kita sentiasa berpaut padaNya. Kita hanyalah manusia biasa. mampukah kita hidup tanpaNya? Sudah tentu tidak. Apatah lagi untuk kita hidup di jalanNya, mampukah kita lakukan tanpa meminta pertolongan dariNya? Selagi kita bernyawa, kita perlu cuba sedaya upaya. Untuk teruskan perjalanan di jalanNya. Renung kembali, kenapa kita diciptakan, dan kemanakah kita selepas ini. InsyaAllah, akan timbul sedikit perasaan di hati bila kita renungkan semua itu.

Inna solati, wanusuki, wamahyaya, wamamati, Lillahirabbil'alamin..
Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku, hanya untuk Allah, Tuhan yang mentadbir sekalian alam.

InsyaAllah, dengan izinNya, sesuatu kebaikan itu akan dipermudahkan untuk kita. Yakin dengan Allah, Yakin dengan diri. Masih ada masa untuk kita mulakan satu permulaan itu. Dan sama2 kita doakan agar kita terus istiqamah dalam melakukan sesuatu di jalanNya..

Doakan saya juga, saya juga perlu untuk terus mengingatkan diri sendiri. Dan semoga Allah membantu kita semua, Amin, Ya Rabbal 'Alamin.~

Maaf jika ada yang tidak senang, perkongsian ini sekadar untuk bersama sama mengingatkan diri sendiri.

May Allah Bless us, Friends.

Semoga sentiasa dalam rahmat Allah:)
..Sekian...Syukran Jazilan for reading..

Thursday, 5 September 2013

| Refleksi Diri |

Penulis : Cahaya Kesabaran Masa : 00:24 Comments : 0 Labels :

Hati manusia ini sangat sensitif. Tolong lah cuba untuk memahami jika kita mahu difahami. Berdiam diri bukan bermakna membenci. Berdiam diri juga bukan bermakna kita mengalah. Bukan bermakna kita lemah. Hidup ini sentiasa ada banyak pilihan. Tapi, jika hanya dua pilihan yang berada depan mata, dalam fikiran, kita pasti akan pilih yang tidak elok, terutamanya pabila pilihan itu disandarkan kepada seseorang yang kita not feeling comfortable with atau yang kita tak suka lah senang cerita.

Percayalah. Berdiam diri adalah lebih baik daripada meluahkan segala yang terpendam dalam hati, dalam kalbu, dalam fikiran. Walaupun dengan melakukan perkara itu, kita akan melukai diri sendiri. Tapi, itu lebih baik daripada kita menyakiti orang lain. Kan?

Kita bukan Tuhan yang boleh tahu segala yang terpendam dalam hati seseorang. Jadi tolong. Tolong jangan buat andaian yang bukan-bukan. Kebenaran memang pahit untuk diterima, untuk ditelan. Lebih pahit kalau tidak diterima dengan hati yang terbuka.

Mulut tidak bersuara. Tapi perbuatan kita mampu menzahirkan segalanya, termasuk yang kita cuba sembunyikan. Sebab perasaan dan nafsu jahat itu yang mengawal diri kita. Oleh kerana itu, kesabaran sangat-sangat diperlukan bagi menghadapi situasi seperti ini.

"Tak penat ke pendam masalah ni lama-lama?"

Memang pembohong besar if cakap tak. Tapi kita manusia biasa. Ada perasaan takut. Takut untuk menerima kemungkinan yang bakal menjelma. Takut bukan bermakna kita pengecut. Tapi kerana kita tidak mahu kebarangkalian kesudahan yang tidak diingini itu berlaku dan mengeruhkan lagi keadaan.

Buka hati, buka minda. Pandang dan fikir daripada pelbagai sudut yang berbeza. Jangan hanya berfikir atas kehendak diri sendiri. Letakkan diri kita pada tempat orang lain dahulu, rasai dan selami segala apa yang mungkin dia rasai dan fikir jika kita lakukan sesuatu terhadapnya.

Jika sakit yang kita rasai, ketahuilah bahawa dia juga akan merasakan benda yang sama. Begitu juga sebaliknya.

Memang. Memang manusia adalah sebaik-baik kejadian, makhluk Allah. Tapi kita tidak sempurna. Kerana hanya Dia yang mempunyai sifat-sifat kesempurnaan. Tapi, manusia itu sendiri dilahirkan daripada satu hubungan yang bahagia dan gembira. Jadi, mengapa kita harus membenci antara satu sama lain?

Berterus-teranglah jika terdapat sebarang perkara yang kita tidak suka atau tidak puas hati. Jangan putar belit cerita. Don't pretend like nothing was happened. Sebab kita akan buat orang berburuk sangka dengan kita, seterusnya menambahkan dosa kita dan juga orang yang berburuk sangka itu.

Penyakit hati ini memang tiada ubat yang khusus. Ya, zikir dan doa itu makanan rohani dan hati. Tapi, jika akal tidak mampu membezakan yang baik, yang buruk, penyakit ini mampu menjadi kronik dan mungkin tiada penawarnya.

Sebab itu, sebelum nak lakukan apa-apa perkara sekalipun, fikir, fikir dan fikir sedalam-dalamnya terlebih dahulu. Minta petunjukNya. Doa hanya kepadaNya. Insya'Allah. Dia akan membimbing kita ke jalan yang lurus. Jalan yang benar. Tiada kepalsuan.


Post ini tidak ditujukan secara khusus kepada sesiapa pun, sama ada yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia. Malah ianya lebih kepada peringatan untuk diri aku sendiri. Sebab aku sedar aku banyak buat salah. Dengan orang sekeliling aku. Tapi aku lebih memilih untuk berdiam diri. Dan segala tindakan yang aku ambil, yang aku buat, adalah selepas aku fikir masak-masak. Tiada siapa yang tahu apa yang aku fikir, apa yang aku rasa melainkan Tuhan yang SATU. Jadi tolong. Tolong jangan tuduh melulu melainkan kau mendapat mukjizat atau wahyu Allah yang melayakkan untuk kau buat demikian.

Ingatlah, kesalahan sesama manusia ini, Allah SWT takkan ampunkan selagi orang tersebut tidak memaafkan kita. Mahu ke kita, jika hanya satu langkah sahaja lagi untuk kita masuk ke dalam syurga Allah, kita ditahan kerana terdapat dosa kita yang belum dimaafkan lagi oleh manusia lain? Nauzubillah min zalik :"/

Akhir kata, muhasabah lah diri kita sebelum tidur setiap malam. Ampunkan semua orang dan halalkan segalanya. Kerana kita tidak pasti, masih adakah hari esok untuk kita.

Buang yang keruh, ambil yang jernih. Sama-sama berubah dan berjuang lillahi ta'ala. Insya'Allah... (":

Semoga sentiasa dalam rahmat Allah:)
..Sekian...Syukran Jazilan for reading..