Status
Setiap yg berlaku,tak kira baik atau buruk,pasti ada hikmah yg tersembunyi yg kita tak tahu.

Friday 27 September 2013

| FITNAH |

Penulis : Cahaya Kesabaran Masa : 17:51 Comments : 0 Labels :



Fitnah itu menghitamkan hati. Fitnah itu lebih kejam dari membunuh. Ya, kamu tahu makanya jangan amalkan. Kata-kata itu lebih tajam dari mata pedang. Terlajak perahu boleh diundur, tapi bila terlajak kata?

  • Apa yang kita pelu buat semasa menghadapi FITNAH 

    Firstly, sabarlah. Sabar itu sebuah kekuatan. Sabar bukan hanya berdiam diri, tapi membangun kekuatan diri. Jangan terburu-buru, jangan terlalu emosi tapi ignore kan saja dia yang memfitnah.

    Secondly, don't be shy untuk minta nasihat dari orang yang baik amalnya.
    Minta nasihat untuk korang up kan balik semangat yang tengah down tu untuk terus hadapi dugaan yang Allah beri. Jangan lupa untuk solat sunat hajat pada tengah malam iaitu waktu paling mustajab dan InsyaAllah dimakbulkan.

    Thirdly, think positive! Always think positive setiap masa.
    Jangan biarkan aura negatif menghantui diri korang. Trust me, bila kita think positive hati kita akan tenang, kurang tekanan even time tu aura negatif sedaya upaya untuk masuk dalam diri. So, kita kasi tepis dan ingatlah Allah sedang menduga kita sebab Allah sayangkan kita. Dugaan macam ni menguatkan kita bukan melemahkan jiwa.
  • Dari Segi Agama

    Mangsa perlu bersabar. Please, jangan lakukan fitnah balas kepada pemfitnah korang atau kepada pihak ketiga. Kadang-kadang, kejadian ini adalah cubaan Allah untuk menguji keimanan seseorang. Baginda s.a.w sendiri pernah difitnah. Namun, fitnah atau tohmahan itu akan melahirkan peribadi yang lebih utuh. 
  • APABILA TERKENA FITNAH ATAU MUSIBAH              

    Ingatlah, ia bukan 100% keburukan. Barangkali juga kesulitan dan ujian Allah ini baik untuk kita sebagaimana firman Allah yang bermaksud:



Aku cuma berharap , biarlah hati nya dapat hidayah dari ALLAH SWT . Kalau kau baca entry aku yang tak seberapa ini . kalau kau nak tulis entry pasal aku . Aku da tak kisah la . sebab aku tahu . kau tak tahu perkara sebenar .



 Dan yang mulut2 anasir tuduh or fitnah tu, sudah2 la ek ? walau saya tak nampak , tapi tuhan sentiasa tengok kamu buat apa . malaikat sentiasa tulis kejahatan kamu dan kebaikan kamu. INGAT ITU .

 Bak kata SAHABAT , rela putus silaturahim dari masih berkawan dengan beliau yang sentiasa menjatuhkan dia .

Semoga sentiasa dalam rahmat Allah:)
..Sekian...Syukran Jazilan for reading..

No comments: