Status
Setiap yg berlaku,tak kira baik atau buruk,pasti ada hikmah yg tersembunyi yg kita tak tahu.

Wednesday 25 September 2013

| Hebatnya Cinta Allah |

Penulis : Cahaya Kesabaran Masa : 01:19 Comments : 0 Labels :



Kali ini, kita bercakap tentang cinta. Hanya ada satu cinta yang agung. Dan, saya pasti, semua orang tahu bahawa cinta yang teragung itu adalah cinta untukNya. Subhanallah. Betapa hebatnya cinta ini. Kerana, Allah tidak akan dan tidak pernah mengecewakan kita. Allah tidak akan menyakiti kita. Allah tidak akan membiarkan kita; Selagi kita mencari jalanNya, dan mencari redhaNya. Benar. Cinta itu indah. Terlalu indah, dan hanya Allah yang tahu betapa indahnya cinta itu.

Benar. Saya hanya seorang manusia. ya. MANUSIA. yang punya nafsu, yang sentiasa menjadi sasaran Syaitan dan iblis untuk dihasut. Dan tidak terkecuali, saya tidak lepas dari itu. Tak perlu bercakap panjang soal itu. Pada saya, biarlah. Segala kehidupan yang telah berlalu dan berlaku, itu adalah sesuatu kesan peninggalan. Sesuatu yang akan sentiasa menjadi satu pengajaran.
Betapa jauh berada dariNya satu ketika dahulu. Ya benar... Tak perlu untuk menafikan dosa2. Kerana dosa yang telah dilakukan itu adalah sesuatu yang nyata.

Bertahun tahun lamanya; hidup bertemankan dosa. Membiarkan diri jadi dedahan. Kalah dengan kecantikan. Kalah dengan tipu helah syaitan yang sentiasa mendesak diri untuk menurutkan nafsu. Mahu itu ini. Memperlihatkan itu ini. Ya Allah.. Sungguh, hambaMu lemah. dan tenggelam dengan semua itu...

Sering tenggelam dan mengagungkan nafsu dan cinta yang entah apa apa. Ya! Entah apa2. Kononnya, cinta abadi. Cinta yang hanya bertumpukan pada pandangan dunia. Dan akhirnya, terus membiarkan diri berselimut dengan dosa. Ya Allah.. Tak terhitung dosaku..

Jadi, mengapa perlu diceritakan tentang ini? Untuk membuka aib sendiri? untuk mencari simpati? Untuk dapatkan perhatian? Hanya satu sebab, dan cukuplah hanya Allah yang tahu.
Untuk renungan bersama, yang tiada seorang pun manusia yang sempurna. Tapi percayalah,, saat kamu merasa indahnya cinta itu, itu adalah saat yang paling bahagia. Subhanallah...

Kita sering bercerita; betapa manisnya bercinta. Sweet. Hati wanita sering berkata begitu saat dilamun cinta. Tapi, ini bukan cinta biasa. Cinta ini cinta yang perlu ada. Cinta yang diwajibkan.
Kita dilahirkan, diciptakan, hanya untuk melalui kehidupan ini sebagai hambaNya...

"Alastu birabbikum?" (bukankah Aku ini Tuhanmu?)
" Qalu bala syahidna" (benar, kami bersaksi bahawa Engkau adalah Tuhan kami)


Seperti mana yang dinyatakan dalam surah Al- 'Araaf ayat 172:

"Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Ia bertanya dengan firmanNya): "Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini". "


Ya Allah. Mungkin dahulu aku tidak pernah memahami erti hidup yang sebenar. Dan hakikatnya, terus leka. Namun syukur, Alhamdulillah. Atas segala yang pernah berlaku dalam hidup. Itu adalah sesuatu yang mengajar untuk lebih mencintaiMu. dan ternyata, cinta itu adalah indah.

Kepada sesiapa sahaja yang membaca, cukuplah kita mencintai hanya Allah. Kerana cinta untukNya itu indah. Subhanallah. Terasa keindahanya. Terasa kelainanan.

Inilah kuasa dan kehebatan Allah. Allahu Akbar...

Semoga kita sama2 akan terus mencintaiNya, dan kerana kita harus saling mengingatkan untuk sesuatu kebaikan... Biarpun sukarnya, biarpun ada suara2 tidak senang, tapi hakikatnya, itu adalah tujuan hidup kita.

Masa akan sentiasa ada selagi Dia izinkan masa itu untuk ada. Tapi seandainya masa itu terhenti, nafas tak mampu dihembus lagi. jasad tak mampu dihidupkan lagi....

Selama mana masa ini diberi untuk kita, kita masih berpeluang untuk merasa kehebatan Cinta Allah S.W.T... Cinta yang benar... Cinta yang Abadi

Semoga sentiasa dalam rahmat Allah:)
..Sekian...Syukran Jazilan for reading..

No comments: