Status
Setiap yg berlaku,tak kira baik atau buruk,pasti ada hikmah yg tersembunyi yg kita tak tahu.

Thursday 27 March 2014

| Ukhwah Memerlukan Cinta |

Penulis : Cahaya Kesabaran Masa : 19:12 Comments : 0 Labels :




Ukhwah itu sangat sinonim dengan cinta..
tanpa cinta, mana mungkin ukhwah yang dibentuk tersimpul erat..
Ukhwah tanpa pemahaman tak ada erti..
Rukun usrah selalu di perdengarkan..
Taaruf, tafahum dan takaful..
Kenal, Faham dan saling memerlukan..

Sahabat itu seumpama pelengkap kehidupan..
Seseorang tanpa sahabat hidup pasti tak bermakna..

Fahamkah kamu akan erti kenal?
“Jika tak kenal maka tak cinta..”
Aku punya ramai kawan..
Namun tidak semua kenal aku..
Hanya beberapa sahaja kenal aku..
kenal macammana tu?
Dia sahabat yang memahami aku..
Tahu kelemahan aku..
Tahu kekuatan aku..
Tahu sikap aku..
Tahu makanan kegemaran aku..
Tahu jaga hati aku..
Tahu menasihatiku..
Tahu manjakan aku..
Tahu apa yang aku suka dan tidak..
Tahu hormati aku..

Pernah aku marah..
atas sebab terlalu stress..
dia akan mendengar luahan hati ini tanpa jemu..
dia menghormati tindakkan aku..
dia juga akan memberi nasihat yang buat aku rasa sangat tenteram..
aku sangat bertuah memiliki dia..

kau sahabatku..
Pasti aku terharu mengingatimu..
tak sangka wanita yang begitu faham dan miliki ilmu agama yang tinggi
suka bersahabat dengan diri ini yang masih jahil..
Dan kau anggap aku sahabat baikmu..
Aku sungguh terharu..

Sahabat dan kawan itu berbeza bukan?
Sahabat pasti faham kita dan penenang hati kita..
Sahabat itu kita percayai untuk meluah segala masalah..
kawan tidak faham kita, tapi tetap kita dapat bersamanya..
Dan menerima nasihatnya..

Mungkin kita pernah berada di situasi ini..
Salah seorang teman kita menganggap kita sahabat baiknya..
Itu normal.. Mungkin kita tidak dapat menganggap dia begitu,
tetapi cubalah jadi seorang pendengar yang baik dengar luahan hatinya..
Bergembiralah, ada orang mempercayai kita..
Dan ada orang merasa senang berkawan dengan kita..

Jika kenal maka cintalah yang akan hadir..
Kenallah sahabat kita itu..
Fahamilah dia, pasti setiap kata-kata kita terhadapnya tidak akan mengguris hatinya..
Pasti dia akan menganggap kita sangat memerlukan dalam hidupnya..

Mahukah kau tahu adakah dia menganggapmu sahabat baiknya..
Jika kau dia anggap sahabat baik..
Kau boleh nampak dari layanannya,
Dari tutur katanya..
Dan yang penting, apabila berjumpa,
Pasti terasa tak cukup masa untuk bercerita denganya..
Sehari bercerita pun tak kisah..
Kerana rindu dalam hati hanya dapat diubati dengan berjumpa dengannya..

Kenal, Faham, pasti erat…
Ukhwah sangat memerlukan cinta..
Semoga ukhwah kita semakin erat..
dan kau juga sahabat aku yang selalu bersama aku..
Kerana setia menemani setiap bait kata-kataku..

JazakumuAllah hu Khairan for reading this.
May We All In The Grace of God

No comments: