Status
Setiap yg berlaku,tak kira baik atau buruk,pasti ada hikmah yg tersembunyi yg kita tak tahu.

Sunday 29 December 2013

| Ikhlas |

Penulis : Cahaya Kesabaran Masa : 08:42 Comments : 0 Labels :


Ikhlas...
well, ikhlas tu senang je cakap tapi sesudah kita hendak lakukannya, susah..
Ikhlas tu kite kena buat kerana Allah..

Semua perkara yang hendak kita lakukan kita hendaklah ikhlas Lillahi ta'ala(kerana Allah Ta'ala).
Dengan Ikhlas kita boleh meraih Mardhatillah... cakap je senang kan..?
Ana pun same jugak masih dalam proses untuk belajar Ikhlas kerana ana sangat-sangat ingin meraih Mardhatillah, sejak ana mula mengenali Islam, ana sangat-sangat ingin mendapatkan redha dan cinta Allah...
Sungguh susah tapi ana sentiasa tetapkan dalam diri ana yang ana akan sentiasa mengejar dan berusaha meraih redha dan cinta Allah, walaupun usaha ana tidak seberapa berbanding orang sekeliling ana..
Tapi ana kuatkan hati ana untuk berusaha dengan mengerjakan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya..


Korang tahu tak, Jannah Allah tu jika kita hendak memasukkinya kita hendaklah mendapatkan RedhaNya..
Korang tahu tak yang ana baru tahu dari cikgu ana, kita gelar dia ustazah, dia cakap keikhlasan kita dalam membuat sesuatu perkara tu hanya kita dan Allah saja yang tahu, dan kedua malaikat yang mencatit segala amal kebaikkan dan keburukkan kita tidak tahu jika kita tu ikhlas atau tidak..
Sungguh, dan pada hari kiamat kelak disana kita akan diberi perhitungan..

ketika ustazah kongsi tentang Ikhlas tu dia ada menyelitkan cerita tentang 3 golongan yang akan masuk neraka terlebih dahulu,
ketika semua makhlukNya berkumpul dan sudah dibahagikan kepada golongan-golongan yang tertentu,
yang mula-mula dipanggil kehadapan ialah:
1.Golongan orang alim
2.Golongan orang kaya
3.Golongan orang yang berjihad

Golongan pertama yang dipanggil; Golongan orang alim; Allah bertanya"apakah yang kamu buat ketika kamu di bumi?" mereka menjawab:"Kami mengerjakan segala perintahMu dan meninggalkan segala laranganMu" dan Allah berkata:"Kamu berdusta" dan mereka diseret masuk kedalam nereka jahanam. Allah berkata demikian kerana mereka melakukan segala perintah dan meninggalkan laranganNya adalah kerana ingin mendapatkan title "orang alim" bukan kerana ingin mendapat Redha Allah...

Golongan kedua; Golongan orang kaya; Allah bertanya kepada mereka:"Apakah yang kamu lakukan ketikan kamu masih dibumi?" mereka menjawab:"Kami menginfakkan harta kami kerana mengikuti perintahMu" dan Allah berkata:"Kamu berdusta" dan mereka juga diseret masuk kedalam neraka jahanam Kerana meraka menginfakkan harta mereka hanya kerana mereka ingin mendapatkan title "dermawan" bukan kerana ingin menolong orang yang susah dan bukan kerana ingin mendapatkan keredhaan Allah..

Golongan ketiga pula; Golongan Orang yang berjihad; Allah bertanya"Apakah amalan yang kamu lakukan ketika di bumi?" mereka menjawab:"Kami pergi berperang atas perintahMu" Allah berkata:"Kamu berdusta" dan mereka juga diseret kedalam neraka jahanam kerana mereka hanya ikut berperang kerana inginkan title yang "mengatakan mereka mengikuti perang" bukan kerana berperang untuk berjihad diJalanNya dan juga untuk mendapatkkan redhaNya..

*Assif ana menulis tetang Allah bercakap sedemikan walhal ana masih jahil jika Allah mengatakan begitu rupa atau tidak* *Ana hanya menulis apa yang ustazah ana cakapkan*

Dan cerita tersebut memberi pengajaran kepada kita bahawa betapa pentingnya Redha Allah itu..
Jika kita ingin belajar ikhlas kita hendaklah memulakan dengan perkara yang kecil seperti Ikhlas jika kita di marahi.. maksud jangan memarahi balik orang yang memarahi kita tu, baik dengan menggunakan mulut kita atau melalui hati kita... dalam erti kata lain sabar..

MasyaAllah! Alhamdulillah ana masih boleh kongsi sedikit Ilmu yang ana dapat dari ustazah ana.. Dan itu saja yang ana dapat tulis..
semoga bermanfaat...
Yang menulis tidak semestinya lebih baik dari yang membaca coretan yang ditulis.. :)

JazakumuAllah hu Khairan for reading this.
May We All In The Grace of God

No comments: