Status
Setiap yg berlaku,tak kira baik atau buruk,pasti ada hikmah yg tersembunyi yg kita tak tahu.

Thursday 5 December 2013

| Pelayaran Secebis Keinsafan |

Penulis : Cahaya Kesabaran Masa : 01:01 Comments : 0 Labels :




Selalunya manusia cenderung untuk selalu share dengan orang yang disekeliling mereka
sesuatu apa yang dia suka, cinta, minat & sayang

Ada orang gilakan biru
habis semua shampoo, peti ais, botol pencuci muka, atap rumah warna biru

Ada orang cintakan rumput
habis keliling laman rumah dia berumput hijau sikit pun tak bersimen

Ada orang suka ikan
setiap hari, minggu, bulan, tahun & seumur hidup dia tiada lauk lain melainkan hanyalah ikan

Ada orang minat harimau
tudung, carpet, langsir, beg tangan, cadar tilam semuanya original dari kulit harimau

Betul kan? Bukan tu je. Percayalah. Dia akan selalu juga mengaitkan sesuatu yang dia sukai, cintai, minati & sayangi dalam kehidupan sehariannya

Kita mengaku kita cintakan Allah, Rasulullah
Tapi kita ada selalu kaitkan apa yang kita lakukan dengan Dia & kekasih-Nya?
sobs sobs sobs

Allah selalu beri apa yang aku minta
aku minta bukan sahaja setiap kali selepas solat malah setiap masa
kerja sekolah tak siap, aku berdoa moga cikgu tak masuk
baju kurung aku hilang, aku berdoa moga hati ibu dilembutkan
tak kira masa, tempat & keadaan aku berdoa
semua benda aku nak
tamak kan?

Tetapi kita sepatutnya bersyukur
hanya Islam..
hanya dalam Islam Allah mengasihi hamba-Nya yang selalu meminta dalam doanya dalam keadaan merendah diri
sikit pun Allah tak rasa benci atau annoying bila kita asyik berdoa
malah Allah makin sayang! :'(

Bukan itu je
apa yang aku tak minta pun
Allah bagi juga
banyak sangat..
sampaikan aku tak termampu nak kira
malunya..
dah buat dosa pun
Allah bagi juga aku rezeki yang tak pernah putus dengan bekalan makan setiap hari walaupun hanya sebungkus oat :'(

jadi takkan bila
Allah uji sikit
Allah ambil sikit
Allah sentuh sikit
aku nak putus asa?

Lagipun itu bukan hak aku
Itukan milik Allah?
Segalanya
Semuanya
Sedangkan aku ini sepenuhnya milik Dia..
Aku mana ada apa-apa
Tiada manusia yang tidak pernah teruji

Hidup ini memang ujian
Kita hidup memang untuk diuji
Diuji sama ada beriman atau tidak
Nampak luaran sepertinya dia sudah sempurna
Tetapi siapa tahu dia sedang bertarung dengan ujian yang kita sendiri tidak pernah sangka?

Alhamdullillah atas nikmat-Nya untuk aku terus bersyukur
Alhamdulillah atas ujian-Nya untuk aku terus mensyukuri & menghargai

Allah berfirman:
Wahai orang-orang yang beriman! Ingatlah kepada Allah dengan mengingat (nama-Nya) sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kepada-Nya pada waktu pagi & petang. Dialah yang memberi rahmat kepadamu & para malaikat-Nya (memohonkan ampunan untukmu), agar Dia mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada cahaya (yang terang). Dan Dia Maha Penyayang kepada orang-orang yang beriman."
[Al-Ahzab, 33: 41-43]

Kalau benar kita cintakan sesuatu, buktikan.
Cinta tanpa membuktikannya is nothing. Kalau benar kita cintakan Allah & Rasulullah, buktikan. Ya, buktikannya agar kehidupan lebih terarah..

Moga Allah redha tiap langkah, keputusan yang kita ambil..



Trials will drive us to Allah or away from Allah.
The choice is ours.



JazakumuAllah hu Khairan for reading this.
May We All In The Grace of God

No comments: