Status
Setiap yg berlaku,tak kira baik atau buruk,pasti ada hikmah yg tersembunyi yg kita tak tahu.

Sunday 29 December 2013

| Selalu Bersyukur Kepada Allah |

Penulis : Cahaya Kesabaran Masa : 08:40 Comments : 0 Labels :



Seperti yang kita ketahui bahawa bersyukur tu sama seperti kita memuji dan memuja Tuhan Yang Maha Esa..
Bersyukur atas segala nikmat yang telah diberi oleh-Nya.
MasyaAllah! jika kita kira nikmat yang telah diberi oleh Allah tu, tidak akan terkira oleh kita kerana terlampau banyak Allah telah beri nikmat kepada kita...
Sungguh Allah tu sangat sayang akan hamba-hamba-Nya...


Untuk renungan bersama,
cuba kita fikir sejenak tentang nikmat yang telah Allah berikan dan pinjamkan dekat kita;
secara zahirnya kita akan terfikir, rezeki berupa harta dan makanan, rupa dan physical kita..
secara batinnya kita akan terfikir, kesihatan kita, sifat-sifat yang ada dalam diri kita, sahabat sejati dan keluarga yang telah Allah pinjamkan kat kita..

Cuba kita fikir tentang rezeki yang berupa harta dan makanan, jika dikira berapa banyak makanan yang telah Allah berikan kepada kita, kita tidak akan terkira kerana sejak kita didalam rahim ibu sudah Allah memberi kita makanan melalui ibu kita.. Jika dikira berapa banyak harta yang telah Allah beri sungguh kita juga tidak akan terkira berapa banyaknya, kerana sejak kita sudah dilahirkan kita disarung dengan berbagai macam pakaian, kita diberi perlindungan dengan adanya rumah untuk tempat kita berteduh, kenderaan untuk pergi ke tempat yang hendak ditujui..

Jadi kita hendaklah bersyukur kepadaNya..

Cuba kita fikir pula tentang rupa dan physical yang telah Allah pinjamkan kepada kita.. betapa sempurnanya wajah dan badan kita kerana mempunyai sepasang mata, hidung, mulut, sepasang telinga, bulu kening yang membuat mata kita nampak cantik, sepasang tangan untuk membuat segala pekerjaan, sepasang kaki yang digunakan untuk berjalan menuju ke hala yang hendak ditujui, Allah pinjamkan kita otak untuk berfikir, jantung untuk menandakan kita tu masih hidup, perut untuk mengisi segala macam makanan dan minuman untuk membuat kita terus hidup dan darah yang mengalir didalam badan kita untuk membuatkan kita hidup..

Masihkan kita belum bersyukur?

Kita fikir pula tentang kesehatan kita yang diberikan kepada kita, jika kita sehat kita mampu membuat perkara yang kita sukai, dengan badan kita sehat kita juga mampu untuk mencari rezeki dengan titik peluh kita.. Tetapi jika kita sakit Allah tetap akan menghapuskan dosa-dosa kita dan memberi kita pahala kepada kita..

Sungguh Allah Maha Penyayang dan Maha Pengampun..

Kita fikir tentang sifat-sifat yang diberikan kepada kita, ada bermacam-macam sifat yang ada dalam diri seseorang sama ada sifat yang terpuji atau sifat yang keji... Jika kita tidak mempunyai satu pun sifat-sifat tersebut kita tidak akan tahu apa yang patut kita perbaiki dalam diri kita dan sifat yang patut kita tingkatkan lagi dalam diri kita, jika sifat terpuji kita boleh katakan banyak, ianya boleh menolong kita untuk meraih Mardhatillah dengan cepat..

Masihkah kita tidak bersyukur?

Kita fikir pula tentang sahabat yang dipertemukan oleh Allah kepada kita, sahabat yang akan sentiasa berada disisi kita jika kita memerlukan mereka, sahabat yang ada bersama kita saat suka dan duka kita, sama-sama bergembira dan bersedih... Apa lagi keluarga kita, tanpa mereka kita tidak akan berada didunia ini dalam keadaan apa pun.. mereka akan tetap bersama kita dan kita tidak boleh menolak pinjaman yang telah Allah berikan kepada kita..

Sungguh nikmat yang telah Allah berikan itu sangat banyak..

Banyak lagi yang perlu kita renungkan dan yang ana senaraikan itu hanya pada yang nampak saja..
Jadi, masihkah kita belum bersyukur?
Susahkah?
Allah hanya minta kita untuk mengerjakan segala suruhanNya dan meninggalkan segala laranganNya..
Itu saja, tidak banyak Allah pinta, tapi kita tidak pandai bersyukur dengan segala pinjamanNya..
Cuba bayangkan jika Allah tarik semua pinjaman yang Dia pinjamkan kepada kita, menangis tak kita meminta balik segala pinjamanNya itu semula dan memberikan janji yang kita akan membuat segala perintahNya dan meninggalkan laranganNya dan sesudah kita mendapatkan balik pinjaman Allah tersebut, adakah kita akan bersyukur kepadaNya terus-terusan atau adakah kita akan berubah semula menjadi seorang yang tidak bersyukur kerana Allah telah memakbulkan doa kita..

Nauzubillah, minta sangat-sangat dekat Allah untuk menjauhkan kita daripada mempunyai sifat sombong kerana tidak pandai bersyukur kepada Allah..

Start membaca coretan ini, Sama-sama kita tanamkan didalam diri kita untuk terus menjadi seorang yang bersyukur atas segala nikmat yang telah Allah berikan atau pinjamkan dekat kita...
Syukur kepada Allah kerana masih membagi ana peluang untuk mencoret coretan ini untuk menjadi renungan kita bersama...
Syukur kepada Allah juga kerana masih memberi ana peluang untuk bertaubat dan kembali ke jalanNya..
Yang mencoret coretan ini tidak semestinya lebih baik dari yang membaca coretan ini..
Alhamdulillah, Syukur kepadaNya... :)

JazakumuAllah hu Khairan for reading this.
May We All In The Grace of God

No comments: