Status
Setiap yg berlaku,tak kira baik atau buruk,pasti ada hikmah yg tersembunyi yg kita tak tahu.

Saturday 2 March 2013

| Sampai Bila? |

Penulis : Cahaya Kesabaran Masa : 00:57 Comments : 0 Labels :
Dengan nama Allah penguasa langit dan bumi, yg Maha Mengetahui segala sesuatu, yg Maha Mengasihani lagi Maha Penyayang.


Kebanyakkan orang tak minat bila saudara/saudari dia memperingatkan kepadanya tentang kematian. Yelah usia baru berapa belas, belum patpuloh lagi so kena la enjoy dulu ek? Ek lah sangat. Enjoy lah sangat. Bila cakap pasal mati, mula lah menggelabah. Mula la cakap..

"k0 kal0 nak mekak pasal mati, bek k0 gi masjid tu. Hid0p aq, lyfe aq s0 jgn nk ms0k camp0 ek. Kubur masing2x k0t!!! k0 id0p pun lum tentu ms0k syurge br0."

Habistu taknak kejar syurga ke? Nak redha je jadi jahat, gitu? Allah SWT berkata:-

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Alasan 'hidayah belum sampai, hati belum terbukak' dan sebagainya aku anggap alasan tu alasan kuno. Saya anggap alasan tu alasan orang pemalas, alasan orang yg tidak berani/mahu terima kenyataan.

Tidak cukup ke dengan apa yg Allah SWT telah bagi pada kita? Allah bagi kita kehidupan yang baik, Allah bagi kita rezeki yg cukup, Allah bagi kita rupa paras yg elok, Allah bagi kita nikmat lahir sebagai Islam! Allahuakhbar, SubhanAllah, MashaAllah. Tak rasa beruntung ke lahir sebagai seorang yg beragama Islam? Seorang yg beragama benar, seorang yg beragama suci? Tak rasa beruntung ke? Allah beri semua tu tanpa tarik apa-apa nikmat even kita tidak patuh padanya? Tak rasa malu ke? Kita pinjam semuanya daripada Allah. SEMUANYA. Dan kita pulak tak patuh padaNya. Takde rasa malu even seciput??

Ok camni, saya pinjam korang punya buku tapi dengan syarat kalau saya pinjam, saya kena siapkan homework korang. Masa pinjam tu saya dah janji tapi bila dah dapat pinjam saya tak buat. Korang marah tak? Allah bagi kita pinjam segalanya tapi kita tak laksanakan perintahNya, korang rasa Allah murka tak? Korang rasa hidup ni diredhai tak?

Kuliah maghrib Selasa lepas, ustaz ada cerita pasal keadaan kita semua dalam alam rahim (ketika kita dalam kandung and yep jangan nak bajet cakap oh ye aku ingat apa benda yg aku ckp masa dlm perut mak aku. Tayah nak membongak). Ketika kita di alam rahim, Allah tanya kita. Berapa lama kita nak hidup. Berapa banyak rezeki kita nak dan sebagainya. Dan, ketika di alam rahim jugaklah kita telah berjanji dengan Allah yg kita akan taat dan patuh pada perintahNya. Maha Kuasa Allah, Dia tak bagi kita ingat satu pun perbicaraan kita dalam alam rahim iaitu alam yg paling selamat. SubhanAllah.

So, kesimpulannya kita telah pun berjanji dengan Allah. Kita ukur diri kita balik, saya dah tunaikan janji saya dekat Allah ke belum ek? Allah suruh saya buat macam ni, saya buat ke tak ek? Allah suruh saya solat, saya solat tak? Allah suruh saya tutup aurat, saya tutup tak? Ingat, diri ini cuma pinjaman. Satu masa nanti nyawa akan dicabut dan bila nak pulangkan balik diri ni dekat Allah, kita mestilah pulangkan dalam keadaan yg baik. Bukan dalam keadaan yg rosak, yg busuk. Cintanya Allah pada kita bila Dia hantar orang-orang yg sentiasa mengingatkan kita. Saling ingat-mengingati, saling sayang-menyayangi.

Kita bukan nak masuk syurga sorang-sorang kan? :-)



Bila kita sayang seseorang kita sanggup buat apa-apa untuk si dia kan? Bila kita sayang Allah, kita sanggup buat apa-apa pun untuk Allah. Jadi, sayang Allah tak? Jadilah hambaNya yg taat dan patuh. Semoga Allah pimpin hati kita dan sama-sama kita menuju syurganya, amin ya rabbal alamin.
                                                             May Allah grant us Jannah.

                                                  ..Sekian...Syukran Jazilan for reading.

No comments: