Status
Setiap yg berlaku,tak kira baik atau buruk,pasti ada hikmah yg tersembunyi yg kita tak tahu.

Wednesday 14 March 2012

Anak Murid Kesayangan

Penulis : Cahaya Kesabaran Masa : 06:56 Comments : 0 Labels :



Seorang guru sangat mengasihi seorang anak muridnya berbanding yang lain, sehingga murid-murid yang lain begitu cemburu. Mereka yang cemburu itu menuduh guru itu pilih kasih,tidak adil dan sebagainya. Ini menyebabkan guru itu mencari jalan bagaimana hendak menjelaskan kenapa dia bersikap demikian.


Satu hari,guru itu memberikan seekor ayam kepada setiap anak muridnya. Dia menyuruh setiap orang menyembelih ayam itu di tempat yang tidak dapat dilihat oleh sesiapa. Tidak lama kemudian, semua anak murid pulang dan masing-masing dengan ayam yang telah disembelih di tangan. Ada yang menyembelihnya di dalam hutan, di sebalik batu, dan tempat-tempat lain yang tidak dapat dilihat orang.

Namun,anak murid yang dikasihi oleh guru tadi pulang agak lewat dan ditangannya ayam itu masih hidup, yakni belum disembelih. "Adakah kamu gagal menyembelih ayam ini?"tanya guru. "Saya tidak dapat menemui tempat yang tidak dapat dilihat oleh sesiapa." "Maksud kamu?"tanya guru itu lagi.Murid itu pun berkata "dimana pun saya pergi,Allah sentiasa melihat."ujar anak murid kesayangan guru ini.

Mendengar jawapan dan melihat sikap itu, tahulah anak-anak murid yang lain mengapa guru mereka sayangkan rakan mereka itu.

No comments: