Status
Setiap yg berlaku,tak kira baik atau buruk,pasti ada hikmah yg tersembunyi yg kita tak tahu.

Friday 31 August 2012

| Soal Hati |

Penulis : Cahaya Kesabaran Masa : 20:48 Comments : 0 Labels :



"Soalnya hati..
sukar dimengerti..
apa terjadi..
di luar kawalan diri.."

Itu petikan lagu dari sebuah filem.. ada betulnya bukan??

Baiklah..persoalannya...
apa yang ada dalam hati kita??
hati kita milik siapa?? tak pasti??

Baik..mari kita semak hati mereka-mereka di sekeliling kita..
melihat seorang anak kecil..berlari-lari penuh ceria.. tiada apa di fikiran mereka selain main,main dan terus main... Subhanallah... sukanya!! (^_^)
bila sesuatu terjadi di tangah-tengah keceriannya..misalnya, pergaduhan kecil dengan sahabat sepermainan..apa yang akan dilakukan??
dia berlari mendapatkan ibunya.. tak akan melakukan perkara lain! percayalah!..
jadi jelas, di hati mereka sentiasa ada si ibu...

Melihat seorang anak yang mula meningkat remaja..hidupnya dipenuhi liku..bermacam ujian perlu dihadapi...kadangkala dia jatuh..kadangkala dia berdiri penuh gagah.. hidupnya banyak mengajar untuk menjadi lebih tabah dari sebelumnya.. namun, lumrah manusia..kadangkala rebah jua.. pada siapa dia mengadu dan meluah rasa??.. kepada sahabat-sahabatnya..atau yang lebih baik, kepada ibu bapanya..
terbukti..sahabat-sahabat dan ibu bapanya sentiasa di hati..buat peneman menguatkan diri..

Kita singkap pula kehidupan pasangan yang telah berkahwin..hidupnya menuntut kesabaran, ketabahan dan kekuatan.. hatinya senantiasa diasah untuk berkorban..samaada demi yang dikasihi, ataupun diri sendiri.. ada saat-saatnya, diri jadi lemah tak bermaya.. letih dalam kekalutan mengurus kehidupannya..
lantas pada siapa dia berkongsi cerita? mengharap sekurang-kurangnya gundah di hati berkurang selepas meluahkan pada pendengar setia..tentulah pada pasangannya.. suami kepada isterinya, isteri kepada Suaminya..
Jadi, jelas dihati merka sentiasa ada si pasangan...

Bagaimana kehidupan mereka yang telah mempunyai anak??
Jujur, saya kagum pada mereka..apa saja yang dilakukan, segalanya demi kebaikan si anak..mereka tidak mengaharapkan apa-apa balasan material di dunia..cukuplah sebuah ketaatan dan akhlak baik untuk mereka..tulusnya kasih seorang ibu..besarnya sayang seorang ayah.. anak adalah segala-galanya.. ditakdirkan sesuatu yang buruk terjadi pada anak-anak..samaada melalui mereka sendiri yakni mereka yang merosakkan diri, mahupun kecelakaan menimpa anak-anak.. Subhanallah..hati ibu akan terlebih sayu..kalau anak tidak dapat makan kerana sakit, percayalah yang ibumu juga turut tidak makan..hanya kerana tak sampai hati melihat keadaanmu.. tika kau melakukan kesalahan.. si ibu berhempas pulas menyelamatkanmu..kerna apa? dia percaya kau akan berubah..
tapi, jangan kau anggap ayah tidak menyayangimu hanya kerana dia tidak menzahirkan simpati dan kasih pada anak..dia juga akan marah dan terus marah-marah bila si anak melakukan kesalahan.. dia sebenarnya terlalu sayang padamu.. justeru, apabila sesuatu terjadi, hatinya terlalu hancur..itu saja.. dan lelaki biasalah, mereka agak canggung melahirkan kasih..tapi percayalah, dia sayangkanmu wahai anak..
mereka berkorban apa saja untuk si anak..bekerja tanpa lelah untuk anak..
kerana, di hati mereka sentiasa ada anak-anak mereka.. ALLAH... (-__-)

Konklusinya, singkaplah rahsia hati..hati kita ada siapa dan untuk siapa..
paling penting, pastikan sentiasa ada ALLAH..kerana, DIAlah yang melengkapi rasa kasih itu..

IKHLAS-HAMBA ALLAH

No comments: